ساخت سونا بخار

ساخت سونا بخار

عمر سونا و استفاده از این مکان تفریحی درمانی به بیش از 3000 سال برمیگردد؛ در این مقاله قصد داریم علاوه بر مزایا و معایب سونا، به چگونگی ساخت سونا بخار هم بپردازیم.

  • زمان مورد نیاز برای ساخت سونا بخار: 7 تا 10 روز
  • قیمت و هزینه ساخت سونا بخار: 80 تا 110 میلیون تومان
  • جنس روکش و سکوها: چوب، آجر نسوز، سرامیک یا کاشی

همان طور که می ‌دانید ساخت سونا بخار یک مکان تفریحی نظیر جکوزی و استخر می باشد. طراحی و ساخت سونای خشک و بخار نیاز به توانایی خاصی دارد. به طور کلی دو نوع سونا وجود دارد: سونا خشک و سونای بخار؛ سونای بخار دارای مقدار رطوبت مشخصی است و البته این مقدار رطوبت باید به گونه‌ای باشد که بدن انسان بتواند آن را تحمل کند. با توجه به تحقیقاتی که به روی بدن انسان انجام داده شده است. دمای سونا باید بین 40 تا 50 درجه سانتی گراد باشد. هم چنین رطوبت نسبی آن تقریباً 100 درصد باشد.

 

ریشه و تاریخچه سونا

به طور کلی سونا یک اتاق یا یک کلبه کوچک می باشد که دمای آن بالاتر از دمای بدن انسان است. با توجه به این که رطوبت آن چقدر است، می ‌توانیم آن را جزو گروه سونا بخار و سونای بخار بنامیم. اولین سونا در کشور فنلاند تاسیس شد. به همین جهت است که لغت سونا دارای ریشه فنلاندی می باشد.

طراحی سونا

در واقع سونا از دسته حمام های سنتی فنلاند است. سونای بخار به معنای حمام بخار است. به خاطر وجود رطوبت زیاد و دمای بالا ممکن است بدن تعریق بیش تری داشته باشد. عرق کردن برای بدن دارای فواید زیادی است که در واقع می ‌تواند سموم و مواد زائد بدن را دفع کند. در ساخت سونا بخار باید این را در نظر بگیرید که هیچ ‌گونه محفظه ای برای خروج بخار و حرارت وجود نداشته باشد.

مزایای سونا

مزایای سونا

  • بهبود گردش خون
  • رفع سفتی مفاصل و درد عضلات
  • تقویت سیستم ایمنی
  • تسکین استرس
  • پوست براق

پایش دمای اتاق سونا

گاهی اوقات ممکن است حرارت این اتاق به بیش از ۵۰ درجه سانتی گراد برسد. البته توجه داشته باشید که طراحی سونای بخار نباید به گونه ‌ای باشد که حرارت آن بسیار افزایش یابد. در غیر این صورت می تواند روی بدن افراد تورم، سوختگی و تاول ایجاد کند.

بیشترین مشکل دما در سونا، بالا بودن آن است؛ کمتر شرایطی پیش می آید که دمای اتاق سونا پایین باشد مگر اینکه مشکلی در سیستم گرمایش آن باشد یا درز زیادی داشته باشد.

میزان رطوبت در سونا بخار و سونا خشک

در اکثر شرایط افراد طرفدار سونا بخار هستند تا سونا خشک اما باید دید این دو از نظر درمانی و پزشکی با یکدیگر متفاوت هستند یا خیر! پزشکان بر این عقیده‌اند که تنها در صورتی که مشکلات تنفسی دارید باید از سونا خشک بپرهیزید در غیر این صورت این موضوع کاملا سلیقه ای است و تفاوتی در فواید درمانی این دو نوع سونا وجود ندارد.

طراحی سونا بخار

مراحل ساخت سونا

ساخت سونا در خانه همانند همه سازه های تخصصی خانگی نیازمند تخصص، مهارت و تجربه دارد. در ادامه میتوانید مراحل مختلف ساخت اتاق سونا در منزل شخصی خود را مشاهده کنید:

مراحل ساخت سونا
1 جانمای فضای سونا
2 سیم کشی اتاق سونا
3 نصب عایق های دیواری
4 نصب سیستم گرمایشی (بخاری)
5 نصب نیمکت‌های سونا
6 نصب درب سونا

1. جانمایی فضای سونا

قبل از هر چیز برای ساخت اتاق سونا، ابتدا باید مکان مناسب آن را آماده کرد. دقت کنید که کف این اتاق باید غیر قابل نفوذ باشد؛ به همین دلیل از سرامیک، وینیل یا سیمان برای کف سازی اتاق سونا استفاده میشود.

2. سیم کشی اتاق سونا

برای روشنایی و گرمایش سونا لازم است سیم کشی های لازم انجام شود. فضاهای در نظر گرفته برای چراغ ها، کلیدها یا لوله بخاری (در صورت استفاده از بخاری گازی) تنظیم کنید. پیشنهاد میشود برای این مرحله با یک برقکار باتجربه مشورت کنید.

3. نصب عایق های دیواری

در این مرحله باید عایق های مدنظر مانند فیبر، پشم شیشه یا سایر عایق های حرارتی بپوشانید و سپس دیوارهای خارجی را با فایبرگلاس عایق کاری کنید. فاصله و ضخامت عایق و همچنین جنس آن در این مرحله بسیار حائز اهمیت است. پس از نصب عایق های دیواری لازم است سقف را هم عایق بندی کنید. در این مرحله میتوانید از پوشش های مختلف بهره ببرید.

4. نصب سیستم گرمایشی (بخاری)

پس از جایگذاری سیستم گرمایش (برقی یا گازی) آن را طبق دستورالعمل های مختص به آن، نصب کنید. در این مرحله لازم است بخاری از دیوارها و کف فاصله مناسبی داشته باشد تا از بروز حوادث مختلف آتش سوزی جلوگیری به عمل آید. میتوانید از سنگ های مختلفی برای یکنواخت سازی دمای اتاق سونا استفاده کنید. قبل از نصب سنگ ها از تمیز بودن آنها اطمینان حاصل کنید تا گرد و خاک قابل سوختن روی آنها را نپوشانده باشد.

5. نصب نیمکت های سونا

اکنون وقت آن رسیده تا نیمکت های مناسب خود را نصب کنید؛ در این مرحله بهترین زمان برای نورپردازی نیمکت هاست. الوارهای 2×2 میتواند انتخاب خوبی برای ساخت این نیمکت ها باشد. البته در بسیاری از موارد، بجای نیمکت از سکوهای سیمانی در اتاق سونا استفاده میشود.

6. نصب درب سونا

پس از تنظیم درب سونا و گرفتن درزهای مختلف اطراف درب، آن را نصب میکنید. دقت کنید که موارد عایق کاری در این مرحله هم قابل توجه و مهم است.

ساخت سونا بخار بوسیله آجر یا چوب

مجموعه استخرچی می تواند با به کارگیری برخی از مصالح نظیر: آجر نسوز یک اتاق غیر قابل نفوذ به نام سونا را بسازد. معمولاً برای ساخت سونا بخار از برخی چوب های صاف و نرم همانند چوب سکویا، سرو، صنوبر و غیره استفاده می نمایند. اتاق سونا در هر خانه ‌ای دیده نمی شود؛ لذا برخی از خانه های گران قیمت یا به اصطلاح اشرافی دارای سونا می باشند.

هزینه ساخت سونا

ساخت سونا بخار با کیفیت

ساخت سونا بخار نیاز به هزینه بسیار زیادی دارد. شما می توانید با مراجعه به مجموعه ی زبده ی استخر چی این هزینه را کاهش دهید و با قیمت مناسب تری به ساخت سونای بخار و یا سونای خشک خود بپردازید. در ساخت سونا بخار تمامی الوار هایی که به کار می روند، پرداخته شده هستند. رطوبت و حرارت از این الوار ها عبور نخواهد کرد. در واقع تمام سقف و دیوارهای اتاق سونا عایق حرارت و رطوبت می باشد. شما می توانید در بازار اتاق ‌های سونای از پیش ساخته شده را مشاهده نمایید. قیمت این اتاق های از پیش ساخته شده کمی ارزان تر از سونا های سفارشی می باشد. تجهیزاتی که مجموعه ی استخر چی برای ساخت سونای بخار استفاده می ‌کند.

شامل سکو هایی برای نشستن افراد، گرمکن ها، تجهیزات کنترل کننده و غیره است. در مجموعه ی استخر چی طراحان زبده و با مهارتی وجود دارند که می توانند با استفاده از حداقل متریال اولیه برای اتاق سونا عایقی بسیار مقاوم را درست کنند. در ساخت سونا بخار یکی از مهم ترین متریال هایی که برای ساخت سونای بخار و خشک استفاده می شود، تخته های چند لایه می باشند. این تخته ها از چوب های سخت ساخته نشدند چرا که چوب های نرم می تواندن کیفیت بهتری داشته باشند.

سونا بخار خانگی

استاندارد ترین ساخت سونا بخار:

در سونای بخاری که از الوار ساخته شده است. روی این چوب های نرم چند روکش به جهت عایق بودن کشیده شده است. معمولاً اندازه ی اتاق سونا باید کاملاً استاندارد باشد. از جمله ابعاد استاندارد می توان به ارتفاع بین دو متر و ۱۳ سانتی متر اشاره نمود. این ارتفاع اگرچه چندان زیاد نیست اما به گونه ‌ای طراحی شده که افراد قد بلند بتوانند به راحتی در آن قرار بگیرند و از طرف دیگر ساخت سونا بخار نیاز به انرژی زیادی برای افزایش دمای آن اتاق وجود نداشته باشد. برای گرم کردن اتاق سونای بخار معمولاً از هیتر استفاده می‌ کنند.

همه ی ما با هیتر آشنایی داریم. هیتر ها در واقع دارای المنت هایی هستند که به وسیله ی برق کار می کنند. زمانی که این المنت ها برافروخته می‌ شوند حرارت بسیار زیادی تولید می کنند. اگر سیستم گرمایشی برای سونا وجود نداشته باشد. در واقع سونا جز یک اتاق خالی، چیزی بیش تر نخواهد بود. هیتر های سونا به صورت اختصاصی بوده و می ‌تواند در انواع مختلفی به نام های زیر وجود داشته باشد:

  1. گرمکن ها و هیتر هایی که از طریق مادون قرمز حرارت می بخشند.
  2. گرمکن ها و هیتر های معمولی که به صورت سنگی هستند.

معمولاً برای سونای بخار از هیتر های مادون قرمز استفاده می کنند. اگر چه برخی از  متخصصین اعتقاد دارند که مادون قرمز برای بدن افراد چندان مفید نیست بلکه می تواند بسیار مضر نیز باشد. برای سونای خشک معمولاً از هیتر های سنگی و معمولی استفاده می نمایند. همان طور که می دانید ساخت سونا بخار دارای رطوبت بسیار بالایی است. هیتر های مادون قرمز به تنهایی نمی ‌توانند این بخار را ایجاد کنند.

چرا که شما باید از سیستم دیگری برای افزایش رطوبت هوا استفاده نمایید.

ساخت سونا بخار در منزل

ساخت سونا بخار استاندارد توسط استخرچی:

مجموعه ی استخر چی با در نظر گرفتن تمام اصول استاندارد می تواند به ترمیم، بازسازی و حتی ساخت سونا بخار و خشک بپردازد. شما می توانید با سپردن کار خود به مجموعه ی استخر چی هزینه ‌های خود را کاهش دهید. از طرف دیگر می توانید مطمئن باشید که تمام تجهیزات به کار رفته در ساخت سونای بخار و خشک شما استاندارد بوده و می تواند تا سال‌ های طولانی مورد استفاده واقع شود.

همان طور که گفته شد یکی از مهم ترین تجهیزات سونا سکوهایی می باشد که برای نشستن استفاده واقع می شوند. جنس سکو ها می تواند از چوب های نرم چند لایه، عایق و حتی سرامیک و کاشی باشد. مسلماً استفاده از سکو هایی که دارای جنس چوبی هستند عمر کوتاه تری نسبت به سکو های سرامیکی و سنگی دارند.

ویدئو ساخت سونا

سوالات متداول

هزینه ساخت سونا چقدر است؟
قیمت و تعرفه ساخت سونا بسته به فضای در نظر گرفته شده برای سونا و سیستم‌های نورپردازی و گرمایش میتواند متغیر باشد. اما این هزینه به طور معمول بین 80 تا 110 میلیون تومان است.

امکان ساخت سونا بخار در سراسر کشور توسط تیم استخرچی فرآهم است؟
بله تیم مهندسین استخرچی میتوانند پروژه ساخت سونا را در سراسر کشور به عهده بگیرد و مجری آن باشد.

پروسه ساخت سونا بخار چقدر طول میکشد؟
معمولا این پروژه ها حدود 7 تا 10 روز به طول می‌انجامد اما ممکن است این زمان به علت آماده سازی فضای مورد نظر برای ساخت سونا بیشتر شود.

نظر خود را با ما در میان بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *