استخر شیشه ای؛ از قیمت تا مراحل ساخت

استخر شیشه ای

استخر شیشه‌ای را باید جزو لوکس ترین و گران ترین استخرهای دنیا دانست که هزینه های ساخت آن نسبت به دیگر انواع استخرها، بالاتر است. در واقع این نوع استخرها بیشتر جنبه زیبا شناختی دارند و به مجلل دیده شدن فضای خانه، باغ و . . . کمک زیادی می‌کنند و اصلاً به همین خاطر امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته‌اند. حال در این مطلب از استخرچی، می‌خواهیم در مورد نحوه ساخت استخر شیشه‌ای، هزینه ساخت استخر شیشه‌ای، انواع استخر شیشه‌ای، ویژگی‌های این نوع از استخر شنا، آب‌بندی استخر شیشه‌ای و مزایا و معایب آن صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.ساخت استخر شیشه ای

ساخت استخر شیشه ای

همان‌طور که گفتیم، یکی از مهمترین ویژگی‌ها و شاخصه‌های استخرهای شیشه‌ای، جنبه‌های زیبا شناختی آنهاست. از این رو، ساخت آنها در جذاب‌تر دیده شدن منازل و فضاهای مختلف، تأثیر شگرفی می‌گذارد. البته باید این نکته را در نظر داشت که ساخت استخر شیشه‌ای نیازمند آن است که پیمانکار، دانش تخصصی و کافی داشته باشد و در امر ساخت آن حرفه‌ای عمل کند چرا که به منظور افزایش استحکام قسمت‌های مختلف، می‌بایست مقاومت مصالح، بارهای استاتیک، تحمل فشار آب و اجسام و در نهایت نیروی وارد آمده به دیواره‌ها در زمان شنا کردن شناگران، محاسبه گردد.

دیگر فاکتور تعیین‌کننده در زمان ساخت استخر شیشه‌ای، انتخاب مصالح مناسب و مواد اولیه باکیفیت است. همانگونه که اشاره شد، به خاطر فشاری که به دیواره‌های استخرهای شیشه‌ای می‌آید، باید مصالحی به کار رود که از کیفیت بالایی برخوردارند.

نکته سومی که در زمان طراحی و ساخت استخر شیشه‌ای باید مدنظر قرار دهید، نحوه آب‌بندی کردن آن است تا دیگر مشکلاتی اعم از نشتی آب، تَرَک خوردن دیواره‌ها یا کف و . . . به وقوع نپیوندد.

با توضیحات داده شده، در زمان ساخت استخر شیشه‌ای باید چند موضوع مهم را مورد توجه قرار دهید:

  • طراحی اصولی و در نظر گرفتن جنبه‌های زیبا شناختی
  • انتخاب کارفرمای متخصص و مجری کاربلد
  • انتخاب مصالح مناسب و باکیفیت
  • آب‌بندی درست و قاعده‌مند

خوشبختانه تیم استخرچی، با گرد هم آوردن متخصصانی کارآزموده و کارشناسانی خبره، می‌تواند مشاوره‌های لازم را در زمینه ساخت استخر شیشه‌ای بدهد و در تمام مراحل آن اعم از طراحی تا اجرا و پیاده‌سازی، به شما کمک کند.

بهترین و صادقانه ترین مشاوره را در اختیار شما قرار خواهیم داد.
02165605535
09120215694

هزینه ساخت استخر شیشه‌ای

پیش از آنکه رسماً در مورد هزینه ساخت استخر شیشه‌ای صحبت کنیم، باید این نکته را یادآور شویم که استخرهای شیشه‌ای نسبت به دیگر انواع استخرها، گران‌تر هستند. با ذکر این مورد، مهمترین عوامل تأثیرگذار بر هزینه ساخت استخر شیشه‌ای، نوع آن می‌باشد؛ یعنی قیمت استخر شیشه‌ای پنجره‌ای قطعاً با قیمت ساخت استخر تمام شیشه‌ای متفاوت است. سایر فاکتورهای مؤثر بر کمتر یا بیشتر شدن هزینه‌های ساخت استخرها، عبارتند از ابعاد، ضخامت، تعداد لایه‌ها، جنس و کیفیت شیشه. علاوه بر اینها، کیفیت مصالح، تجهیزات گوناگون و سایر امکانات سفارشی‌سازی هم بر افزایش هزینه ساخت استخر شیشه‌ای تأثیر خواهند گذاشت. شما می‌توانید برای آگاهی از هزینه‌های ساخت استخر شیشه‌ای، با کارشناسان استخرچی تماس بگیرید.

قیمت استخر شیشه ای

انواع استخر شیشه ای

به طور کلی، باید استخرهای شیشه ای را با توجه به محل قرارگیری شیشه‌ها، به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد. البته در این بین، نظر و سلیقه کاربر نیز تأثیر خاص خودش را دارد. با همه اینها، می‌توان چندین نوع استخر شیشه ای از جمله استخر شیشه ای پنجره‌ای، استخر کف شیشه ای، استخر دیواره شیشه ای و استخر تمام شیشه ای را نام برد که در ادامه به طور مفصل پیرامون هر کدام صحبت می‌کنیم.

استخر شیشه ای پنجره ای

استخر شیشه‌ای پنجره‌ای

استخر شیشه‌ای پنجره‌ای، از چندین نظر با دیگر گونه‌های استخرهای شیشه‌ای متفاوت است. در این نوع استخرها، به جای اینکه یک دیوار کاملاً از جنس شیشه ساخته شده باشد، تنها دریچه یا پنجره‌ای تعبیه می‌شود که اجازه عبور نور را می‌دهد. در کنار زیبایی که استخرهای شیشه‌ای پنجره‌ای دارند، هزینه تمام شده ساخت آنها نیز به مراتب کمتر است به همین دلیل بسیاری از افراد به سراغ آنها می‌آیند. به طور معمول، وقتی طول پنجره از 3 متر فراتر نمی‌رود و ارتفاع آب هم بیش از 1 متر نیست، از شیشه استفاده می‌شود و برای استخرهای با ابعاد بزرگتر نیز آکریلیک به کار می‌رود.

هزینه ساخت استخر شیشه ای

استخر کف شیشه‌ای

استخر کف شیشه‌ای یا استخر شیشه‌ای معلق، بیشتر در طبقات بالایی یا فضاهایی ساخته می‌شود که قسمتی از استخر از سطح زمین بالاتر آمده است. گروه زیادی از مشتریان و کاربران، به منظور مجلل‌تر، جذاب‌تر و خاص‌تر نشان دادن استخر منزل یا باغ خود، از شیشه برای پوشاندن سطح زیرین آب استفاده می‌کنند. از جمله مزایای استخرهای کف شیشه‌ای، می‌توانیم به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و فضا، نورپردازی زیبا، نصب آسان و نظافت بی‌دردسر و راحت اشاره کنیم.

استخر شیشه ای در ارتفاع

استخر دیواره شیشه‌ای

از اسم استخر دیواره شیشه‌ای کاملاً پیداست که به استخری اطلاق می‌شود که اضلاع آن از جنس شیشه ساخته شده است. البته اینکه کدام ضلع و چه تعداد ضلع از جنس شیشه ساخته شود، با توجه به نظر کاربر و مشتری متفاوت خواهد بود. مهمترین فواید و مزیت‌های استخر دیواره شیشه‌ای، به وجود آمدن فضایی لوکس، بزرگتر دیده شدن فضا و کمتر شدن هزینه‌های ساخت، می‌باشند.

عکس استخر شیشه ای

استخر تمام شیشه‌ای

همه قسمت‌های استخرهای تمام شیشه‌ای، اعم از کف و چهار ضلع، از جنس شیشه ساخته می‌شود. به همین خاطر، از نظر زیبایی و چشم‌نواز بودن، نسبت به دیگر اقسام استخرهای شیشه‌ای برتر هستند. ضمناً، به دلیل بدنه‌ای کاملاً شیشه‌ای، داخل فضای استخر به خوبی دیده می‌شود. در این میان، هزینه ساخت استخرهای تمام شیشه‌ای نیز نسبت به دیگر نوع‌های استخرهای شیشه‌ای بیشتر است. باید به این نکته هم اشاره کنیم که با توجه به نیاز و سلیقه کاربر، امکان طراحی استخرهای شیشه‌ای در هر اندازه و شکلی، امکان‌پذیر خواهد بود.

استخر شیشه ای روی برج

ویژگی‌های استخر شیشه‌ای

فرقی نمی‌کند که می‌خواهید کدام نوع استخر شیشه‌ای را بسازید چرا که همه آنها از برخی جهات، از جمله جنس و ضخامت شیشه، میزان مقاومت، وزن و ابعاد با یکدیگر شباهت دارند.

جنس و ضخامت استخر شیشه‌ای

پیش‌تر استخرها یا دایره‌ای بودند یا مستطیلی و به همین دلیل از نظر ظاهری تفاوت خاصی میان آنها به چشم نمی‌آمد. با پیشرفت تکنولوژی و مدرن‌تر شدن ساختمان‌ها، سازندگان استخرها نیز روی به استفاده از مواد و مصالح جدیدی آوردند که آب و شیشه از جمله مهمترین آنها بودند. امروزه، با بهره‌مندی از شیشه و آب، استخرها به شکلی ساخته می‌شوند که سنخیتی با ظاهر منازل و امکانات تفریحی داشته باشند.

ضخامت شیشه استخری

در این میان، بی‌تردید مهمترین نکته‌ای که در زمان طراحی و ساخت استخر شیشه‌ای می‌بایست به آن توجه کرد، مقاومت بدنه، کف و دیواره‌ها می‌باشد زیرا این قسمت‌ها باید بتوانند در برابر تغییرات دمایی آب مقاوم بوده و تاب فشارهای وارد آمده ناشی از حرکات شناگران را داشته باشند. با ذکر این نکته، شیشه مخصوص استخر باید دارای خصوصیاتی از جمله ضخیم بودن، نشکن بودن و ایمن بودن باشد.

شیشه لمینت چند لایه

 

جنس استخر شیشه‌ای معمولاً سکوریت یا لمینت فوق شفاف است که ضخامتش حداقل به 50 میلی‌متر می‌رسد. البته باید توجه کرد که این ضخامت بسته به نوع پروژه انتخاب شده متغیر خواهد بود. این نوع شیشه‌ها در برابر ضربات مقاوم هستند و می‌توان آنها را به صورت تاشو باز و بسته کرد. از طرفی، امکان بهره‌مندی از آنها در فصول سرد و گرم سال نیز وجود دارد.

حال که با جنس مناسب استخر شیشه‌ای آشنا شدید، شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشد که ایمنی استخرهای شیشه‌ای به چه شکلی خواهد بود؟ در پاسخ باید گفت که به منظور جلوگیری از بروز حوادث مختلف، دور تا دور استخر شیشه‌ای با ترکیبی از شیشه و نرده استیل احاطه می‌شود. یک نکته جالب دیگر آنکه، ممکن است بعضی از کارفرمایان حفاظ و نرده‌های دور استخر را نیز از جنس شیشه بسازند که در نتیجه جذابیت این فضا افزایش می‌یابد و با کوچکترین تابش نوری، جلوه‌ها و افکت‌های بصری زیبایی به وجود می‌آید.

وزن و ضخامت شیشه فریم لس استخری

وزن و ابعاد استخر شیشه ای

تا به اینجا مشخص شده که برای ساخت استخر شیشه‌ای، باید از پنل‌های شیشه‌ای استفاده کرد؛ حال فرقی نمی‌کند که این پنل‌ها می‌خواهند در کف، دیواره‌ها یا بدنه اصلی قرار گیرند یا صرفاً به شکل یک پنجره و دریچه در دیوار قابل مشاهده باشند.

هر نوع پنل شیشه‌ای به کار رفته در استخرهای شیشه‌ای، یا سکوریت است یا لمینت. ضخامت این ورقه‌های شیشه‌ای غالباً حداقل 50 میلی‌متر می‌باشد و وزن آنها هم در ورقه های یک متر در یک متر برابر جدود 150 کیلوگرم است. این ورقه های شیشه ای از ترکیب چند لایه ورقه شیشه ای به ضخامت 12 میلی متر تشکیل میشوند که به اصلاح به آنها شیشه های سکوریت گفته میشود.

آب بندی استخر شیشه ای

آب بندی استخر شیشه ای

به طور کلی، پس از ساخت استخر، باید به فرآیند و پروسه آب بندی آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم. اگر روند آب بندی به درستی صورت پذیرد، عمر کاسه افزایش می‌یابد، آب هدر نمی‌رود و نشتی پیدا نمی‌کند. استخرهای شیشه‌ای نیز از این قانون مستثنی نیستند بنابراین بعد از ساخت، می‌بایست آنها را آب بندی کنیم. برای آب بندی استخرهای شیشه‌ای معمولاً از چسب‌های مخصوص نظیر چسب سنگ آنتیک یا چسب خمیری – پودری استفاده می‌شود. در مرحله آخر، برای اینکه مطمئن شویم جایی از استخر شیشه‌ای نشتی ندارد، باید کل کاسه را پر از آب کنیم و پس از گذشت نصف روز یا یک روز کامل، آن را بررسی نماییم تا ببینیم آیا از سطح آب چیزی کم شده است یا خیر.

مزایای استخر شیشه‌ای

برای استخرهای شیشه‌ای، مزایای زیادی را می‌توان برشمرد که در ادامه به بعضی از آنها اشاره و در موردشان به صورت مختصر صحبت می‌کنیم.

زیبایی

مهمترین مزیت استخرهای شیشه‌ای، زیبا بودن آنهاست. بدون اغراق می‌گوییم که اگر کارفرما شیشه‌ها را به خوبی نصب کند و اگر کاربر از شیشه‌ها به خوبی مراقبت نماید، ظاهر جذاب، زیبا و چشم‌نواز استخر تا سال‌های سال باقی می‌ماند.

نورپردازی طبیعی

به خاطر شیشه‌ای بودن دیواره‌ها، در روزها نور طبیعی خورشید و در شب‌ها نور چراغ‌ها به درون استخر نفوذ پیدا می‌کند. همین امر سبب می‌شود که فضای سرگرمی و تفریحی خانه بزرگتر به چشم بیاید. به علاوه، با ساخت استخر شیشه‌ای، در زمینه نصب تجهیزات الکترونیکی و برقی در دیواره‌ها یا کف نیز صرفه‌جویی خواهید کرد. در کنار این مورد، هر بار نور به درون استخر منعکس شود، تصویری هنری و زیبا به وجود می‌آید و جلوه‌های بصری فوق‌العاده‌ای خلق می‌گردد که چشم هر بازدیدکننده‌ای را خیره می‌کند.

جلوگیری از بروز حادثه

معمولاً یکی از نگرانی‌های والدین هنگام استفاده کودکان از استخر، اتفاقاتی می‌باشد که ممکن است در زمان بازی کردن آنها به وقوع بپیوندند. خوشبختانه چنین مشکلی در استخرهای شیشه‌ای به هیچ عنوان مطرح نیست چرا که پدرها و مادرها می‌توانند هر آنچه که درون آب استخر می‌گذرد را از دیواره‌های شفاف ببینند.

نگهداری آسان

برای تمیز کردن استخرهای شیشه‌ای، تنها به یک دستمال و یک محلول شیشه‌شوی مناسب نیاز دارید تا لکه‌های به وجود آمده روی دیواره‌ها را از بین ببرید و ظاهر شکیل استخرتان را بار دیگر مانند روز اول احداث دربیاورید.

مقاومت بسیار بالا

مکرراً گفته‌ایم که برای ساخت استخرهای شیشه‌ای از شیشه‌های مقاومی استفاده می‌شود. حال همین نکته می‌تواند یکی از مزایای اصلی این نوع استخرها به شمار بیاید زیرا در برابر عوامل مختلف مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند و در هر نوع شرایط جوی بادوام هستند.
با این حال بسیاری از افراد فرض میکنند که این نوع استخرها، آسیب پذیر و شکننده هستند اما این حقیقت را نمیدانند که استخرهای شیشه ای به مراتب از استخرهای بتنی هم میتوانند مقاوم تر باشند زیرا از ورقه های شیشه ای با ضخامت بسیار بالا برخوردارند.

سازگار با محیط‌ زیست

شیشه قابل بازیافت است و با توجه به اینکه دیواره‌های استخرهای شیشه‌ای از شیشه ساخته می‌شود، دوستداران محیط‌ زیست نباید از بابت آسیب دیدن اکوسیستم و طبیعت نگرانی داشته باشند.

معایب استخر شیشه‌ای

در کنار مزایایی که برای استخر شیشه‌ای برشمردیم، بد نیست به بعضی از معایب آنها هم اشاره کنیم.

لکه‌دار شدن سطح شیشه

درست است که تمیز کردن و به طور کلی نگه‌داری از استخرهای شیشه‌ای از جمله مزایای آنها هستند ولی در سمت دیگر، سطح شیشه‌ای این سازه‌ها ممکن است به آسانی لکه‌دار شود. البته خوشبختانه تنها با یک دستمال و یک شیشه‌شوی مناسب، امکان پاک کردن این نوع استخرها وجود دارد.

هزینه ساخت بالا

در مقایسه با سایر استخرها مانند بتنی، وینیل یا فایبرگلاس، هزینه ساخت استخر شیشه‌ای به مراتب بیشتر است. در واقع تنها در باغ، ویلا و منازل گران قیمت از این نوع استخرهای لوکس استفاده میشود و افرادی روی این نوع استخرها دست میگذارند که از نظر شرایط اقتصادی در شرایط ایده آلی قرار دارند.

با همه اینها، اگر می‌خواهید استخر شیشه‌ای بسازید که معایب کمتری دارد، بهتر است سراغ متخصصین این حوزه بروید. گروه استخرچی می‌تواند با کادر مجرب خودش، شما را در این زمینه کمک کند و مشاوره‌های لازم را ارائه دهد.

جمع بندی

استخرهای شیشه‌ای از نظر زیبایی فوق‌العاده‌اند ولی هنگام طراحی و ساخت آنها باید نکات گوناگونی را مدنظر قرار دهید. ابتدا باید در همان مراحل اولیه، با مشاوران متخصص صحبت کنید و پس از برآورد هزینه، انتخاب کارفرما و خرید مصالح مناسب، پروسه ساخت را آغاز نمایید. در این میان، باید به این موضوع توجه داشته باشید که قیمت استخرهای شیشه‌ای در مقایسه با استخرهای بتنی، وینیل و فایبرگلاس شاید برایتان بیشتر تمام شود ولی اگر به دنبال زیباتر شدن، فضای خانه یا باغ خود هستید، به جرأت می‌توانیم بگوییم که صرف هزینه بیشتر برای ساخت استخر شیشه‌ای، ارزشش را دارد چرا که سبب خواهد شد ورزش مفرح و دلپذیر شنا، به ورزشی مفرح‌تر و دلپذیرتر تبدیل شود.

سوالات متداول در زمینه ساخت استخر شیشه ای

  1. حدود هزینه ساخت استخر شیشه ای چقدر است؟
    با توجه نوع شیشه، متراژ و ابعاد استخر و سیستم های جانبی این موضوع کاملا متغیر است. اما به طور میانگین بین 300 میلیون تومان تا 500 میلیون تومان میباشد.
  2. آیا استخرهای شیشه ای آسیب پذیر، ضعیف و شکننده هستند؟
    خیر این استخرها از شیشه های ضخیم، محکم و چند لایه ای ساخته میشوند که اغلب از استخرهای بتنی هم مقاوم تر هستند.
  3. ساخت و اجرای استخر شیشه ای توسط متخصصین استخرچی صورت میگیرد؟
    بله ! تیم استخرچی با تجربه بیش از یک دهه در زمینه ساخت انواع استخر، انواع پروژه ساخت استخر را بر عهده میگیرد.

نظر خود را با ما در میان بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *